Na co zwrócić uwagę, szukając wykonawcy strony internetowej?

Graphic designer sketching web design

Nadszedł ten moment (zawsze w końcu nadchodzi), kiedy stwierdzasz, że potrzebujesz nowej strony internetowej, bo stara ma już parę lat i raczej to po niej widać, albo rozpoczynasz właśnie pracę nad nowym projektem i wypadałoby, żeby miał on swoją wizytówkę w Internecie. Zaczynasz się rozglądać za wykonawcą, przeglądasz oferty setek firm stawiających strony WWW i po siódmej już nie wiesz, czym tak naprawdę – poza ceną – te oferty się różnią? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, na co szczególnie zwrócić uwagę, szukając najlepszego wykonawcy swojej strony.

Specyfikacja

Tak naprawdę jakość ofert, które otrzymasz, zależy w dużej mierze od tego, jak dokładną specyfikację strony przygotujesz, tzn. jak szczegółowo opiszesz, jak ona ma wyglądać, jakie funkcjonalności zawierać itd. Warto dobrze się nad tym zastanowić, przygotować opis, spróbować rozrysować stronę. Przy okazji sam będziesz musiał sprecyzować, czego potrzebujesz.

W przypadku prostych stron firmowych podstawowe pytania, na które powinieneś sobie odpowiedzieć, to:

  • jak ma wyglądać strona główna? (klasyczna z górnym bądź bocznym menu czy w formie one page, czyli strony, której menu górne odsyła nie do podstron, ale do poszczególnych elementów strony głównej)*
  • ile i jakich podstron potrzebujesz? (ze względu na łatwiejsze późniejsze pozycjonowanie najlepiej, aby każda usługa/ produkt miała swoją podstronę z opisem)
  • jak często będziesz zmieniać treść na stronie? (nawet jeśli raczej rzadko, warto, żebyś miał łatwy dostęp do treści zawartych na stronie i możliwość ich edytowania bez znajomości kodu, dlatego dobrze, aby strona wykorzystywała CMS, czyli system zarządzania treścią tj. WordPress czy Drupal**)
  • jakie dodatkowe funkcje będą Ci potrzebne? (wersje językowe, wyszukiwarka, newsletter, formularz kontaktowy, galeria zdjęć, blog firmowy, formularz zgłoszeniowy np. na szkolenia, powiązanie strony ze sklepem internetowym)

* Ważne, aby pamiętać, że budowa strony ograniczającej się tylko do “one page”, czyli wyłącznie do strony głównej, bez żadnych podstron, jest błędem z punktu widzenia optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek i pozycjonowania w Google (Google traktuje taką stronę jako mniej wartościową i pokazuje ją niżej w wynikach wyszukiwania).

** Najbardziej popularne systemy zarządzania treścią na stronie, tj. WordPress czy Drupal, są bezpłatne; płatne mogą być niekóre dodatki do nich, tj. wtyczki w przypadku WordPressa. Wykonawca powinien w cenie strony zapewnić Ci szkolenie z obsługi CMS.

responsive web site design mockup

Responsywność

Czyli automatyczne dostosowywanie się strony WWW do rozdzielczości ekranu urządzenia, na którym jest wyśwetlana. Jednym słowem, chodzi o to, żeby strona również dobrze prezentowała się na komputerze stacjonarnym, laptopie, jak i tablecie oraz telefonie. To ważne, bo już prawie połowę ruchu na WWW generują użytkownicy mobilni, przede wszystkim przeglądający Internet z komórek. Również Google umieszcza strony responsywne w wynikach wyszukiwania wyżej niż te posiadające tylko wersję desktopową.

Responsywność stron WWW jest obecnie standardem – jeśli więc potencjalny wykonawca strony żąda za nią dodatkowej kasy, powinna Ci się zapalić lampka alarmowa. Być może ktoś chce Cię po prostu naciągnąć.

Indywidualny projekt graficzny czy szablon

Po pierwsze, zdecyduj, czy chcesz strony z indywidualnym projektem graficznym, czy wystarczy Ci dobrze dostosowany do Twoich potrzeb szablon. Strony tworzone na szablonach są zazwyczaj sporo tańsze, co nie znaczy jednak, że gorsze. Jeśli szablon jest dobrze napisany i wdrożony, wcale nie musi być gorszym rozwiązaniem niż indywidualna grafika. Płatnych szablonów jest ogromna ilość, podobnie jak możliwości ich dostosowania (kolorystyka, ikony, czcionki, układ elementów na stronie), w praktyce więc szansa, że trafisz gdzieś na stronę identyczną jak Twoja, jest niewielka (większa jest w przypadku ogólnie dostępnych, darmowych szablonów).

Jeśli zastanawiasz się nad stroną na WordPressie, największy sklep z szablonami to Theme Forest – tutaj po wybraniu odpowiednich słów kluczowych (np. “corporate”, “responsive”, “blog”), możesz przeglądać setki szablonów. Najlepiej wybrać taki, który oprócz tego, że Ci się podoba, ma co najmniej kilkaset pobrań i pozytywne komentarze. Ceny wahają się od 40 do 60 dolarów.

Jeżeli decydujesz się na indywidualny projekt, już na samym początku ustal z firmą (najlepiej w umowie), ile projektów ma ona obowiązek przygotować – jesli nie będzie to określone w umowie, do dyspozycji będziesz miał najprawdopodobniej tylko jeden projekt z ewentualnymi poprawkami.

Hand arrange wood letters as CMS (Content Management System)

Ilość poprawek

Oczywiście z Twojego punktu widzenia, najlepiej, gdyby ilość poprawek była nielimitowana. Niektóre firmy godzą się na taki układ i poprawiają stronę tak długo, dopóki klient nie będzie zadowolony, większość jednak zastrzega sobie w umowie, ile poprawek do projektu można zgłosić (np. dwie serie poprawek). Ważne, żeby zwrócić uwagę na te zapisy, podpisując umowę.

Najczęściej jest też tak, że po wprowadzeniu poprawek do projektu graficznego strony i zaakceptowaniu go przez Ciebie, firma rozpoczyna kodowanie strony i na tym etapie nie można już wprowadzać zmian w wyglądzie strony. Poprawki najlepiej wysyłać mailowo, a nie przekazywać telefonicznie, aby uniknąć nieporozumień.

Umowa

Jak przy każdej umowie, trzeba ją dokładnie przeczytać. Powinna zawierać harmonogram prac nad stroną, sposób przekazywania poprawek oraz terminy realizacji.

Zwróć uwagę na zapisy o karach umownych, jeśli się pojawiają (jeśli już są, prawo do naliczenia kar powinno przysługiwać obu stronom umowy), sposobie zapłaty wynagrodzenia, przeniesieniu na zamawiającego praw autorskich do projektu strony WWW oraz sądzie właściwym do rozstrzygania ew. sporów wynikłych z umowy (najlepiej dla Ciebie, jeśli będzie to sąd właściwy dla siedziby zamawiającego).

Terminy

Jeśli ktoś przekonuje Cię, że postawi Ci kompletną stronę WWW w 3 dni, to… Może ma dobre chęci i nawet uda mu się rzeczywiście postawić stronę, ale na pewno nie będziesz z niej do końca zadowolony. Powstanie dobrej strony, uwzględniającej Twoje uwagi i przetestowanej pod kątem użytkownika, wymaga nieco dłuższej chwili. Standardowo proces pracy nad stroną firmową to ok. 4 tygodnie, ale w praktyce często trwa to dłużej. Okres ten wydłuża się jeszcze, jeśli strona ma być bardziej rozbudowana i zawierać dodatkowe funkcjonalności.

Podpisując umowę z firmą, zwróć uwagę na terminy przekazania poprawek i uwag na każdym etapie prac – nie powinny być zbyt krótkie, bo możesz nie zdążyć, zwł. jeśli musisz wcześniej skonsultować stronę z kilkoma osobami decyzyjnymi. Istotne jest też, czy terminy określone są w dniach “roboczych”, czy “zwykłych”.

Standardem jest, że płatność za stronę WWW rozkłada się na 2-3 raty, z czego ostatnią musisz zapłacić już po ostatecznej akceptacji strony, ale PRZED przeniesieniem jej przez wykonawcę na Twój serwer i podpięciem pod Twoją domenę.

Report the business profitable growth.

Teksty

Są ważne! Nie tylko dlatego, że dla Twojego klienta to najczęściej pierwsze zetknięcie z Twoją ofertą, ale także dlatego, że powinny być zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i fraz kluczowych. Wówczas, jeśli rozpoczniesz pozycjonowanie swojej strony WWW, dużo łatwiej będzie osiągnąć dobre efekty w niedługim czasie. Warto pamiętać, że ludzie często nie szukają bezpośrednio firm (“producenci lodówek wrocław”), ale rozwiązania swojego problemu (“jak kupić dobrą lodówkę?”/ “jaką lodówkę kupić?”). Jeśli znajdą je na Twojej stronie internetowej, masz dużo większe prawdopodobieństwo, że staną się Twoimi klientami.

Standardowo usługa stworzenia strony WWW nie obejmuje napisania tekstów, które musisz dostarczyć samodzielnie. Podobnie jest w przypadku tłumaczeń, jeśli strona ma być wielojęzyczna.

Potrzebujesz profesjonalnych tekstów na stronę internetową? Skontaktuj się ze mną

Cena

Tak, wiem, zdarzają się oferty stron WWW za 200 zł, ale nie traktuj ich poważnie. Za taką cenę możesz dostać co najwyżej szablon, w dodatku niedostosowany do Twoich potrzeb. Uważaj też na oferty “renomowanych” agencji, które za prostą stronę firmową w jednym języku liczą sobie od 7 do 12 tys. zł. Na pewno dostaniesz od nich wielostronicową, pięknie opracowaną graficznie ofertę, ale w tym wypadku płacisz przede wszystkim za markę, nie za produkt.

Prosta strona firmowa w jednej wersji językowej bez wielu dodatkowych funkcjonalności nie powinna kosztować więcej niż 2-3 tys. zł netto. Ceny bardziej skomplikowanych stron zaczynają się od 4 tys. zł netto w górę. Pamiętaj też, że osobno ponosisz koszt domeny i hostingu – chyba, że decydujesz się wykupić w firmie usługę tzw. “opieki nad stroną”, wtedy płacisz ustalony abonament miesięczny, ale o nic się nie martwisz. Jest to rozwiązanie dla osób, które nie mają czasu zajmować się np. aktualizacją danych na stronie.

 

Masz dodatkowe pytania? Zapraszam do komentowania oraz do kontaktu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *