Jak zrobić dobry konkurs na Facebooku?

17778204_xxl

Mimo że mogłoby się wydawać, że wszyscy mamy już serdecznie dosyć niezliczonych konkursów na Facebooku, marki wciąż bardzo chętnie sięgają po tę formę promocji. I nie bez racji – konkursy to cały czas stosunkowo łatwy sposób na zwiększenie zaangażowania fanów i zyskanie nowych.

Dobrze wymyślony i przeprowadzony konkurs to większy zasięg dzięki polubieniom, komentarzom i udostępnieniom, plus jeden do pozytywnego wizerunku firmy, więcej polubień fanpage’a, a także (na czym nam w końcu najbardziej zależy) – przekształcenie części Facebookowych fanów w klientów. Na co zwrócić uwagę, planując i rozpisując konkurs?

Cel konkursu

Na początku trzeba określić cel konkursu (np. przekierowanie na stronę WWW, badanie opinii, skłonienie do zapisania się na zajęcia). Konkurs powinien być związany z naszą działalnością, np. jeśli robimy kampanię promująca aktywny styl życia oraz event “Tydzień Ruchu”, możemy zrobić konkurs na hasło reklamowe albo na najlepsze zdjęcie pokazujące aktywność fizyczną np. przy siłowniach plenerowych.

Regulamin Facebooka i przepisy prawa

To naprawdę kluczowa kwestia, ponieważ większość konkursów, z którymi mamy do czynienia na Facebooku, jest po prostu nielegalna. Facebook wyraźnie zakazuje wymagania od uczestników udostępniania postów na swoich profilach lub profilach znajomych, a także polubienia fanpage’a firmy albo oznaczenia znajomych w poście jako warunków udziału w konkursie.

W tej chwili (regulamin Facebooka w tej kwestii zmienia się dosyć często, najlepiej sprawdzić tuż przed planowaną promocją), organizując konkurs na stronie swojej firmy, możesz prosić użytkowników jedynie o:

  • Polubienie lub skomentowanie posta na stronie (np. “Aby wziąć udział w konkursie, polub ten post”).
  • Publikowanie na stronie.
  • Wysłanie wiadomości do Twojej strony.

Z kolei ze względu na przepisy prawa polskiego mocno ograniczone jest organizowanie losowań, ponieważ wymaga to uprzedniego oficjalnego zgłoszenia do Izby Celnej. Lepiej więc nie pisać, że “zwycięzcy zostaną wyłonieni w losowaniu”.

Każdy konkurs musi mieć oficjalny regulamin, dostępny dla wszystkich użytkowników (jeśli nie masz swojej strony internetowej, możesz powiesić go na Facebooku jako notatkę albo zamieścić link do dokumentu na Dropboxie). Pisząc regulamin, zwróć uwagę na nast. elementy:

  • Określenie organizatora konkursu.
  • Określenie wymagań wstępnych dot. uczestników konkursu (np. tylko osoby pełnoletnie, zamieszkałe we Wrocławiu).
  • Jasne określenie zasad konkursu i sposobu wyłonienia zwycięzców.
  • Terminy (nie tylko trwania konkursu, ale także ogłoszenia wyników czy odbioru nagród).
  • Nagrody (czy podlegają wymianie na ekwiwalent pieniężny, czy mogą zostać wysłane pocztą).
  • Zapis o przekazaniu praw autorskich do prac konkursowych (istotne zwł. przy konkursach fotograficznych czy na hasło reklamowe naszego produktu).
  • Zgodę na przetwarzanie danych osobowych uczestników.
  • Zastrzeżenie sobie możliwości dokonania zmian w regulaminie, skrócenia bądź wydłużenia czasu trwania konkursu, przerwania i odwołania konkursu.

Poza tymi zapisami regulamin powinien też zawierać elementy przewidziane w regulaminie Facebooka, tj. pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika oraz informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.

KIEV, UKRAINE - JANUARY 29, 2015: Social media icons on screen of iPad and iPone. Social media are most popular tool for communication, sharing information and content between people in internet network.

Aplikacje

Poza tradycyjnym konkursem w poście na osi czasu, możemy także przeprowadzić konkurs za pomocą aplikacji na Facebooku. Część z nich jest darmowa, część płatna. Zanim zdecydujemy się na tę formę konkursu, trzeba dokładnie określić jego zasady i sprawdzić, czy konkretna aplikacja będzie odpowiednia.

Plusy korzystania z aplikacji konkursowych: zbieramy więcej danych o naszych użytkownikach (np. adresy mailowe), mamy mniejsze ryzyko oszust (aplikacja wymaga od użytkownika podania danych osobowych, trudniej ją oszukać) i w końcu – aplikacje mogą publikować materiał na bezpośrednio na wallach użytkowników (w ten sposób na profilach osób, które wzięły udział w  konkursie, automatycznie pojawi się ta informacja i zobaczą ją wszysycy ich znajomi), co oznacza, że w zasadzie nie potrzebujemy dodatkowej promocji, a fajny konkurs może się rozejść między użytkownikami na zasadzie wirusowej.

Aplikacje na Facebooka można wyszukać tutaj – po wybraniu interesującej nas aplikacji klikamy “Odwiedź stronę aplikacji”, aby następnie dodać ją do zarządzanej przez nas strony (w większości przypadków wymagana jest opłata).

Nagrody

To truizm, wiadomo, ale nagrody powinny być przede wszystkim atrakcyjne. Nie warto robić konkursu, w którym do wygrania są pozostałości gadżetów promocyjnych typu wyschnięte długopisy, stare kubki lub smycze tylko dlatego, że chcemy się ich pozbyć. To nie zadziała, a może jeszcze dodatkowo zniechęcić do firmy.

Druga sprawa, że najlepiej, jeśli nagrody są związane z profilem naszej działalności – oczywiście najprościej, jeśli są nimi oferowane przez nas produkty lub usługi. W tzw. trudnych branżach możemy pokusić się o inne, ale warto zawsze jakoś je powiązać – jeśli nie bezpośrednio z działalnością, to przynajmniej z zadaniem konkursowym (np. firma zajmująca się transportem towarów może zrobić konkurs na najciekawszą destynację wakacyjną w Europie, w którym do wygrania będą bilety lotnicze do tego właśnie miejsca).

Inne przykłady nagród to wejściówki na koncert, karnet na festiwal muzyczny, spędzenie dnia ze znanym blogerem, książki, płyty, gry, vouchery do SPA i oczywiście – tablety, smartfony, smartwatche czy aparaty fotograficzne. Osobiście lubię konkursy skłaniające do tego, by “dać coś od siebie”, tzn. takie, w których nagrodę otrzymuje wskazana przez użytkowników osoba albo para/ grupa osób (np. “Napisz w komentarzu, z kim ze swoich znajomych chciałbyś w tym tygodniu pójść na kawę i dlaczego. Do wygrania bony o wartości X do kawiarni Y”).

34391038_xxl

Promocja konkursu

Niezależnie od tego, jak fajny będzie przygotowany przez nas konkurs i jak atrakcyjne będą przewidziane do wygrania nagrody, nie osiągniemy swoich celów, jeśli nikt się o nim nie dowie. To problem przede wszystkim małych fanpage’ów. W ich przypadku zasięg organiczny jest naprawdę nikły i raczej nie uda się wypromować konkursu bez płatnej promocji. Moim zdaniem jednak warto, zwł. jeśli włożyliśmy sporo pracy w przygotowanie konkursu i chcemy, aby przyniósł nam on oczekiwane korzyści.

Często spotykam się z pytaniem, jaką kwotę trzeba przeznaczyć na tego typu promocję. Rzecz jasna nie ma jednej odpowiedzi – zależy to od rodzaju konkursu, nagród, tematyki fanpage’a, dotychczasowej ilości fanów, a także aktualnych algorytmów Facebooka. Napiszę o tym więcej w przyszłości. Na pewno jednak skończyły się czasy, kiedy za 100 zł można było mieć wypasioną promocję;)

Efekty i wnioski

Zasada jest taka: efektami konkursu warto się pochwalić na fanpage’u, a wnioski – zachować dla siebie. Jeśli w zabawie chodziło o zrobienie zdjęcia, wymyślenie hasła czy napisanie paru słów, cały ten materiał możemy stopniowo udostępniać na naszym profilu, podtrzymując zaangażowanie fanów uzyskane w trakcie trwania konkursu.

Wnioski z kolei można wyciagnąć na podstawie danych liczbowych (ilu fanów przybyło? jak był całkowity koszt konkursu? jaki zasięg miały posty konkursowe? ile głosów zostało oodanych?). Warto też przeanalizować przyczyny kryzysu, jeśli coś poszło nie tak, a na przyszłość uzupełnić regulamin, zabezpieczyć się przed oszustami, dopracować zasady zabawy.

Przykłady dobrych konkursów

W galerii poniżej. Po więcej informacji o konkursach warto zajrzeć na stronę czaplicka.eu

 

 

 

3 thoughts on “Jak zrobić dobry konkurs na Facebooku?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *